Kiezen voor een beurs, standoppervlakte en standlocatie. Hoe doe ik dat?

Kiezen voor een beurs standoppervlakte en standlocatie hoe doe ik dat

Gepubliceerd op:

Categorie:

Ga jij voor het eerst naar een vakbeurs? Ben je druk bezig met uitvinden waar je moet beginnen? Bij ons ben je aan het juiste adres. In deze blog lees je alles wat je wilt weten over het kiezen voor een beurs, de grootte van jouw stand en de standlocatie. Een uitdagend onderdeel voor organisaties die naar de beurs gaan, is het bepalen welke producten of diensten zij laten zien, hoe groot het standoppervlakte moet zijn en op welke plek ze een stand neerzetten. Helaas is daar geen kant-en-klaar antwoord op te geven. Het zal altijd een goed overwogen besluit moeten zijn op basis van welke bezoekers naar de beurs komen, marketing en andere bedrijfsdoelstellingen en uiteraard een kostenoverweging.

Kiezen voor een beurs

De meeste beurzen beschikken over gegevens van de bezoekersprofielen. Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep, het aantal aanwezigen, het aantal exposanten, enzovoort. Kies in ieder geval een beurs die bij jouw afzetgebied past. Doe dus eerst een marktonderzoek. Je kunt jouw klanten en andere exposanten vragen om aanbevelingen. Misschien een inkoppertje maar een vakbeurs met heel veel bezoekers, is niet persé voor jou de meest geschikte beurs. Vaak is het beter om te gaan voor een kleinere beurs met meer kwalitatieve en meer voor jou geschikte bezoekers.

Standoppervlakte

Van de vraag “hoeveel standoppervlakte heb ik nodig?” kun je aardig wat grijze haren krijgen. Een goed uitgangspunt is het aantal mensen dat jij tegelijkertijd op jouw stand wilt ontvangen. Houd er rekening mee dat je ook altijd standpersoneel hebt staan. Je mag er vanuit gaan dat 2 vierkante meter per persoon als een prettige actieradius wordt ervaren. Nu kun je uitrekenen hoeveel oppervlakte je nodig hebt.

Een sparringspartner nodig? Wij denken graag mee tijdens de organisatie van jouw beursdeelname!

Wanneer je een keuze maakt voor jouw standoppervlakte, weet dan dat de kosten van jouw beursstand mee stijgen met de stijgende kosten voor een grotere oppervlakte. Dat terwijl een groter oppervlakte niet altijd nodig is. Een grotere beursstand is niet persé succesvoller dan een kleinere stand. Je kunt beter op een klein oppervlakte een heel goede beursstand en presentatie neerzetten dan een groot oppervlakte hebben maar niet voldoende middelen hebben om te laten zien en deze aan te kleden.

Standlocatie

Wil je meedoen aan een vakbeurs, dan doe je er goed aan zo snel mogelijk een plattegrond te bemachtigen. Dit geeft jou een ruime keuze om een goede plek te kiezen. Een goede plek op de beurs kan het resultaat van jouw beursdeelname zeker beïnvloeden!

“Hotspots”, zoals horeca, lezingen of workshops trekken veel bezoekers. Net als een exposant met een grote naam. Wel moet je een vraagteken zetten bij de kwaliteit van deze bezoekers. De meeste bezoekers komen in eerste instantie niet voor jou. Maar met een goede beursaanpak hoeft dat geen probleem te zijn.

Iedereen die een beurs bezoekt komt binnen via de entree en vertrekt via de uitgang. Gegarandeerd verkeer zou je zeggen. Toch belangrijk om stil te staan bij het feit dat mensen bij de ingang zoekende zijn en bij de uitgang gericht zijn op het naar huis gaan. Kijk tot slot ook naar de locatie van jouw concurrenten. Je staat er liever niet direct naast of tegenover. Maar in de buurt is zeker een goed idee.

Meer lezen?

Black Reindeer is een zusterbedrijf van The Inside. Samen hebben we jaren aan ervaring in standbouw. Al onze kennis hebben we gebundeld in interessante artikelen. Je vindt ze in onze kennisbank. Of lees het artikel hieronder!

Hoe bepaal ik of ik een beursstand moet kopen of huren

Ga ik een beursstand kopen of huren?

Zowel huren als kopen heeft voors en tegens. Om jou te helpen bepalen of je een beursstand kopen of huren voor jouw verstandiger is, schetsen wij een aantal scenario’s.

Lees verder…