Wat moet je doen als je als marketeer wilt beslissen naar welke vakbeurs je wilt gaan? In dit artikel benoemen we een aantal overwegingen bij het selecteren van een vakbeurs. Zo hopen we jou te helpen bij het maken van een goede overweging, voordat je een contract met een beursorganisatie tekent.
Doelstellingen
Waar zijn de beurzen
Begin met het in kaart brengen van de evenementen en congressen in jouw branche. Noteer gegevens over de locatie en datum. Dit geeft jou een goed uitgangspunt. Het zal vaak al overlappende data opleveren.
Een weloverwogen beslissing resulteert niet alleen in kostenbesparingen, maar ook in een effectieve inzet van middelen voor het behalen van jouw (marketing)doelstellingen.
Doe je huiswerk en evalueer
Beursorganisaties kunnen vaak informatie aanleveren over het voorspelde aantal bezoekers en exposanten. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de vakbeurs en stel de beursorganisatie eventueel nog extra vragen. Kijk daarnaast ook bij derden. Is de vakbeurs in de media geweest? Is de berichtgeving gunstig? Wat is de berichtgeving op social media?
Kijk altijd wie er nog meer naar de vakbeurs gaan. Zeker na COVID-19 is dit belangrijk. Hebben veel grote exposanten afgezegd en is jouw doel om een nieuw product bij zoveel mogelijk kopers te introduceren, kan het een afweging zijn een andere marketinginvestering te doen. Is het doel om vooral face-time te hebben met bezoekers, dan kan het interessant zijn om juist wel te gaan. Weet wel dat het altijd belangrijker is om te achterhalen of jouw doelgroep komt, dan wat concurrenten doen. Kijk dus ook naar wat er buiten de beursvloer gebeurt, waarmee de opkomst wordt gestimuleerd.
Ontdek wat de kosten zijn
Meer lezen?
Black Reindeer is een zusterbedrijf van The Inside. Samen hebben we jaren aan ervaring in standbouw. Al onze kennis hebben we gebundeld in interessante artikelen. Je vindt ze in onze kennisbank. Of lees het artikel hieronder!
Bewijs de waarde van beursdeelname
Beurzen zijn vaak grote kostenposten en veel regelwerk. Daarom is het belangrijk om goed te onderzoeken wat de resultaten zijn van jouw beursdeelname.