Verzeker jezelf van de juiste boodschap in jouw visual

Verzeker jezelf van de juiste boodschap in jouw visual

Gepubliceerd op:

Categorie:

Een beursstand kent veel onderdelen. Als het gaat om de aandacht van jouw doelgroep trekken is het belang van een goed vormgegeven visual niet te ontkennen. Uiteraard geldt bij visuals de uitspraak “over smaak valt niet te twisten”. Toch zie je op beurzen vaak teleurstellende visuals. Om jou te behoeden van een visual die het toch nèt niet is, hebben we een aantal aandachtspunten voor jou op een rijtje gezet.

Er van uit gaan dat een grote visual hetzelfde is als een printje

Jouw magazine advertentie een aantal keer vergroten en klaar? Nee. Het doel van beide visuals is heel anders. Het doel van een visual op jouw achterwand is om aandacht te trekken en te laten weten wat je doet en wat de voordelen zijn. Zodra je de aandacht hebt kan jouw standpersoneel met de advertentie verdere toelichting geven.

Geen prioriteit geven aan de belangrijkste informatie

Sta je op een hele drukke beurs dan is de kans heel groot dat teksten die aan de zijkant van een display staan, laag geplaatst of langs een druk gangpad, niet worden gelezen. Laat altijd duidelijk zien wat nieuw is. Zorg dat de belangrijkste informatie in het oog springt, daarna komt pas informatie over bijvoorbeeld de rest van jouw organisatie.

Lage resolutiebeelden gebruiken

Ken de verschillende bestandstypes. Er zijn twee type afbeeldingen: vector- en pixelbeelden. Vector beelden kunnen kleiner en groter gemaakt worden zonder kwaliteitsverlies. Pixel beelden kunnen – je raadt het al – pixelachtig worden als je ze te groot maakt. Kijk daarom altijd naar de resolutie, het aantal pixels. Voor een kleine print is 300 dpi ideaal. Wil je deze online gebruiken, dan is 72 dpi voldoende.

De verkeerde kleurmodellen gebruiken

Heb je eerder gewerkt aan visuals, dan ben je vast bekend met de termen “RGB & CMYK”. Dit zijn kleurmodellen die voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Beelden die online gebruikt worden kennen een RGB kleurenmodel. CMYK worden met name gebruikt voor drukwerk. Gebruik voor jouw beurswand dan ook altijd CMYK.

De impact van een beursstand valt of staat met een goed ontworpen visual.

Onduidelijk zijn over wat je doet

Als je geen grote naam in jouw branche bent is enkel een logo en slogan op jouw visual meestal niet voldoende. Natuurlijk is jouw stand geen specsheet. Zoek daarom de balans. Het doel van een visual is om de aandacht te trekken, niet elk detail te vertellen. Jouw standpersoneel kan alles toelichten. Houdt ook in gedachte dat het het beste werkt om de belangrijkste informatie op ooghoogte te plaatsen.

Check, check, dubbelcheck

Het overkomt de beste, fouten in een visual. Voorkom dit door altijd een dubbel check – liefst door iemand anders – te laten uitvoeren. Controleer op grammatica, spelling en het design. Zoom ook een keer goed in op verschillende plekken in jouw visual. Ben je er zeker van dat de kwaliteit goed is en je geen details over het hoofd hebt gezien?

Een mengelmoes van verschillende grafische uitingen

Je wilt niet dat jouw beurswand eruit ziet als een lappendeken. Zoek een smaakvolle balans tussen verschillende materialen. Doek, stof of een harde achtergrond. Te veel texturen mixen pakt vaak verkeerd uit.

Gekreukelde doeken

Zorg ervoor dat afbeeldingen schoon en intact zijn. Je wilt absoluut geen rimpels in afbeeldingen. Wanneer je gebruik maakt van een modulaire stand waarbij je doeken kunt vervangen is het een goed idee om doeken op te vouwen met afbeeldingen naar binnen toe en deze in een aparte doos te bewaren.

Lange herhalende marketingvideo’s

Ga niet voor een langdradige marketingvideo. De aandachtspanne – zeker in een tijdperk met veel visuele prikkels – is tegenwoordig maar kort. Zorg voor een duidelijke boodschap eventueel met een animatie of digitale infographic. Maak indruk op bezoekers en trek aandacht, interesseer bezoekers genoeg om jouw stand binnen te stappen.

Meer lezen?

Black Reindeer is een zusterbedrijf van The Inside. Samen hebben we jaren aan ervaring in standbouw. Al onze kennis hebben we gebundeld in interessante artikelen. Je vindt ze in onze kennisbank. Of lees het artikel hieronder!

Blaas jouw bestaande beursstand nieuw leven in

Blaas jouw bestaande stand nieuw leven in

Jouw beursstand krijgt aardig wat te verduren. Na slechts een paar events kan jouw beursstand er wat rommelig uitzien. Door verzending, installatie, demontage en gebruik.

Lees verder…